نوشته شده توسط : جعفر

 

شما نباید بدون فکر کردن صحبتی انجام دهید. قبل از صحبت کردن اول فکر کنید. ما همه با این جمله آشنا هستیم، امّا واقعاً به آن عمل می کنیم؟ اگر واقعاً خودتان را یک رهبر می دانید هرگز نباید برخی از عبارات را بگویید. به دلیل اینکه شما قدرت اثرگذاری بر روی افراد را دارید باید از کلمات مناسب استفاده کنید، در غیر اینصورت رئیس خوبی نخواهید بود.

 

ما از انجمن کارآفرینان جوان سوال کردیم "چه جملاتی را یک رهبر هرگز نباید بگوید و چرا ؟". در اینجا عباراتی را که رهبر باید از مجموعه لغات خود حذف کند پیشنهاد می کنیم.

1-"من در حال حاضر وقت ندارم"

بله، یک رهبر به طور مداوم مشغول است. وظایف و جلسات هرگز تمام نمی شوند امّا شما باید همیشه زمان برای پاسخگویی به سوالات کارمندان خود داشته باشید. اگر به طور مرتب به یک کارمند گفته شود "الان وقت مناسبی نیست" یا "بعداً بیا" آنها سوال پرسیدن را متوقف خواهند کرد. همیشه برای کارمندان خود وقت داشته باشید. اگر در حال انجام کاری هستید زمان مشخصی را برای پاسخگویی به سوالات آنها در اسرع ترین زمان ممکن برنامه ریزی کنید.

2-"به دلیل اینکه روشی است که ما همیشه به آن عمل کرده ایم"

یک رهبر مقتدر هرگز نباید پیشنهادات یک کارمند را با گفتن این جمله که این روشی است که ما همیشه به آن عمل کرده ایم مورد تمسخر قرار دهد. رهبران قدرتمند باید با یک ذهن باز گوش دهند و فکر کنند. اگر آنها واقعاً معتقدند که پیشنهاد کارمندشان مناسب نیست، باید برای توضیح اینکه چرا نامناسب است وقت بگذارند. رهبران باید در هر زمانی پذیرای پیشنهادات باشند و باید بخاطر به اجرا درآوردن تغییرات برای بهتر شدن خوشحال باشند.

article_image_one_474.jpg

3-" شما به چه فکر می کردید ؟"

یک رهبر قدرتمند هرگز از کارمندان خود نمی پرسد" شما به چه فکر می کردید؟" کارمندان اشتباه می کنند و این مهم است که به آنها اجازه داده شود تا از اشتباهات خود درس بگیرند به جای این که را مقصر بدانیم. زمانی که شما یک کارمند را با حالتی خشن مورد سرزنش قرار می دهید تنها چیزی که آنها یاد خواهند گرفت این است که بازی امن بهتر از بازی به نفع خود است ولی این چیزی است که فقط به آنها آسیب نمی رساند، بلکه به کل شرکت صدمه خواهد زد.

4-"اجازه دهید من آن را انجام می دهم"

من ایمیل ها را اصلاح ، پیشنهادات را ویرایش و تماس های تلفنی را تأیید می کردم فکر می کردم با انجام این کارها به همکارانم کمک می کنم تا یک مشکل یا وظیفه ای را به سرانجام برسانند. آن چه من آموخته بودم این بود با انجام دادن کارها توسط خودم به جای بازخورد گرفتن و اجازه دادن به افراد برای انجام آن، آخرین راه برای نشان دادن چگونگی بهتر انجام دادن یک کار است به جای اینکه در نقش یک منتقد عمل کنم.

5-"کارمند x بهتر از تو این کار را انجام می دهد"

مقایسه کارمندان یکی از سریعترین روش ها برای تبدیل روابط کاری به رقابتی است. رقابت های داخلی باید سالم باشند نه کینه توزانه. تیم مدیریتی شرکت باید بسیار با احتیاط بگویند پیشنهادات همکاران از یکدیگر بهتر هستند. رهبران قدرتمند از این فرصت برای تأیید پیشرفت ها بدون توهین به دیگران استفاده می کنند.

6-"شما متوجّه نمی شوید"

همه می دانند که رهبران کارآمد فقط افراد باهوش را استخدام می کنند امّا اگر بعداً به آنها بگویید شما متوجّه نمی شوید هوش آنها را تحقیر کرده اید. نه تنها فقط به روحیه آنها آسیب می زنید بلکه باعث ساکت شدن آنها نیز می شوید قبل از اینکه به بینش درستی درباره این وضعیت دست پیدا کنید. یک رهبر قدرتمند متوجّه وجود سوتفاهم در تیم خود می شود و وظیفه او است که باب گفتگو را باز و همه چیز را روشن کند.

7-"عملکرد فردی شما می تواند باعث نابودی شرکت شود"

یکی از جملاتی که یک رهبر نباید هرگز به کارمند خود بگوید این است که عملکرد فردی او می تواند باعث نابودی شرکت شود. در عوض رهبران باید کار گروهی را ترویج کنند و این ایده را در نظر داشته باشند که هر عضو تیم از راه منحصر به فرد خود می تواند باعث بهبود عملکرد کلی شرکت شود. کارمندان هرگز نباید یک فشار همه جانبه را از سوی شرکت را بر روی شانه های خود احساس کنند.

8-"شما مانند قبلا پرانرژی نیستید"

اگر به کارمندان خود بگویید که آنها همانند قبل پر انرژی نیستند به ندرت باعث افزایش تمایل آنها برای تلاش بیشتر در کار خواهید شد. با تحقیر کردن آنها، از نظر حرفه ای و شخصی، شما احتمالاً پاسخ منفی دریافت خواهید کرد و احترام آنها را از دست خواهید داد. سعی کنید پیام های خود را با شوخ طبعی بیان کنید.

9-"چون من اینطور می گویم"

همیشه باید دلیلی وجود داشته باشد تا شما از اعضای تیم خود بخواهید تا کاری انجام دهند. یک رهبر مقتدر به کارمندان خود اعتماد می کند و به آنها اجازه می دهد تا صادق باشند و همچنین کمک می کند تا متوجّه شوند که چگونه یک درخواست یا ایده می تواند با مأموریت شرکت مرتبط باشد.



:: بازدید از این مطلب : 303
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 فروردين 1399 | نظرات ()